Canada roadtrip 2014 dag 16 - Reisverslag uit Victoria, Canada van detompies en de lardies - WaarBenJij.nu Canada roadtrip 2014 dag 16 - Reisverslag uit Victoria, Canada van detompies en de lardies - WaarBenJij.nu

Canada roadtrip 2014 dag 16

Door: Jacqueline de Tombe

Blijf op de hoogte en volg detompies en de lardies

17 Augustus 2014 | Canada, Victoria

Vanmorgen rustig aan gedaan, eerst even buiten kijken. We zitten met het hotel bij het water waar het druk is, watertaxi's, boten voor de walvisspot, plezierjachten en watervliegtuigen. We zien ze opstijgen, een leuk gezicht. We gaan even buiten kijken en Lili vindt weer wat, een ipod, weliswaar een oude met muziek van de beatles, blijkbaar ligt het ding al vanaf maart in de bosjes want die datum was hij voor het laatst gebruikt. Grappig. We ontbijten in het hotel, er is geen buffet maar we bestellen heerlijke croissants met ei, vanille/lavendelyogurt met fruit en alles is lekker. Na het ontbijt gaan we met de watertaxi naar Fishermanns Warf, het is er erg gezellig, er liggen leuke woonboten in mooie kleuren geverfd met veel mooie bloemen. We zien zeehonden en een otter in het water. Jean Paul koopt samen met Pheline vis om de beesten te voeren, terwijl ze dit doen maken de toeristen en wij foto's, het is net een dierentuin maar toch zitten ze in het wild, raar mee te maken. We kopen nog een portie fish en chips gewoon om te proeven en lopen dan via loopplanken 20 minuten naar het punt van waaruit we vertrekken om walvissen te gaan spotten. Thomas is jarig en zegt gekscherend dat hij een Amerikaanse Party geeft, we gaan de zee op om met BC Whalwatch,walvissen te spotten, echter iedereen moet wel zijn eigen portemonnee trekken. Dat is nog eens een leuk partijtje zo! We gaan in een grote zeer snelle zwarte Zodiak en krijgen een zwart pak aan waarin je je Neil Armstrong voelt, zo zegt Gordon, onze kaptein. En hij heeft gelijk wat een enorme pakken. Maar het is koud op zee dus het moet. Wat is dat gaaf zeg, eerst vaart hij langzaam de haven uit tot waar de cruiseschepen (zelfs de Westendam van de Holland Amerika Lijn, Rotterdam) liggen. Vanaf dat punt gaan we vol gas de zee op. We zitten met 12 man op de boot en gaan knalhard. Gordon had al gezegd dat we bijna tot Vancouver zouden gaan omdat de Orka's daar gezien zijn. De tocht is prachtig, we zien mooie huizen, golfbanen en heel veel eilanden. Uiteindelijk zien we vinnen, op ons gegil stopt Gordon, volgens hem zijn het een soort dolfijnen met soort varkenssnuit maar ze gaan weg zodat de boot stil ligt daarom varen we door. Af en toe doet hij extra ruig, we gaan dan hard tegen de golfen in, de meiden gillen wat af, het is dus echt Vet Cool. Na anderhalf uur varen zien we meer boten liggen en zien we Orka's, helaas ben je elke keer net te laat voor die mooie foto en sta ik net op het moment dat iedereen de witte buik van de Orka omhoog ziet komen de ander kant naar een Orka uit te kijken. Balen hoor, niemand heeft het beest zo op de foto. Er zaten totaal wel zo'n 15 beesten rond ons, zodra je ze ziet duiken ze weer onder en dan is het weer schatten waar ze boven komen. We varen een hele tijd rustig rond en hebben de tijd om goed te kijken, de boten van andere maatschappijen zijn al weg, wij boffen en nemen de tijd. Op de weg terug is ook de andere boot van BC naast ons, het ziet er gaaf uit zo'n zwarte boot met zwarte pakken, ik realiseer me dat wij er ook zo bij zitten, we lijken wel Seals. Op de weg terug gaan we keihard achter elkaar aan en gaan tegen elkaars golven op, de zee is een stuk wilder dan heen. Ik zit nu helemaal voorin en zie de golven op ons af komen waar we keihard tegen aan klappen, ik voel zelfs mijn ruggenwervels een keer op elkaar klappen, Fleur ook. Het is wel te gek hoor. We zien het eiland dat John Wayne heeft gekocht om te jagen, er zitten ook zee arenden wat een enorme vogels zeg, geweldig. Na een spectaculaire tocht van 4 uur komen we met gevoelloze voeten en handen weer aan. Maar wat was het weer gaaf, het is niet te bevatten wat we allemaal doen. Na het overlijden van mijn moeder een aantal weken geleden kan het me allemaal even niks schelen, we doen gewoon alles wat we kunnen doen en genieten intens. Zo intens als ik nu kan genieten (zonder angsten want ik heb de laatste maanden wel gezien dat angst geen zin heeft) zo intens kan ik ineens ook verdrietig zijn. Het zijn dus dagen van uitersten voor mij.
Na de walvisvaart zijn we op zoek gegaan naar een restaurant, niet makkelijk want alles zit vol en we komen wel met 9 personen aan, waarvan 5 minors die al om 9 uur uit de pub moeten zijn. Uiteindelijk komen we bij het restaurant van de dag ervoor uit waar we een uur moeten wachten. We eten heerlijk, drinken wat drank ter ere van Thomas zijn verjaardag en lachen weer wat af. Het was weer een geweldige dag.

• 17 Augustus 2014 - 09:20

Ans Van Berge Henegouwen:

Hee familie!!!
    Ik dacht ff dat jullie gezapig zaten te chillen op een rustig eiland. Bijkomen van ondergelopen douchevloertjes, beren, slangen en zo. Maar niks hoor, wederom leven jullie een dangerous life. Goed zo, vooral blijven genieten. Thomas, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Stom he, jullie hebben onze kaart zeker niet ontvangen daar, jammer, dan komt 'ie pas aan als jullie allang weer weg zijn.
    En Jacq, de dagen van uitersten hebben mij geleerd dat ik MENS ben.
    Fijne dagen nog!
    Ans en Pieter.

• 17 Augustus 2014 - 11:53

Nicolette:

Hallo allemaal,

Wat gaaf wat jullie hebben meegemaakt! Dat doe je maar 1 keer in je leven denk ik. Thomas, nog gefeliciteerd met je verjaardag! Zo'n bijzondere verjaardag maak je denk ik nooit meer mee! Ben benieuwd wat voor bijzonders er nog meer op jullie programma staat. Heb wel al de foto's gezien van het vliegen met het watervliegtuig op fb. Veel plezier nog! Gaan jullie nog naar de Boeing fabriek? Geniet allemaal!
    Groetjes Nicolette