Dag 6 Borobodur en Tlogo - Reisverslag uit Tlogotanjung, Indonesië van detompies en de lardies - WaarBenJij.nu Dag 6 Borobodur en Tlogo - Reisverslag uit Tlogotanjung, Indonesië van detompies en de lardies - WaarBenJij.nu

Dag 6 Borobodur en Tlogo

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg detompies en de lardies

15 Juli 2015 | Indonesië, Tlogotanjung

Vanmorgen weer vroeg op, het wordt steeds vroeger, 4 uur vandaag! De halve nacht wakker van de minaret, hoe dichter bij Idul Fitri hoe meer er gebeden en gezongen wordt van alle kanten tegelijk komt het geluid door elkaar naar je toe, jammer dat ik geen geluidsopname kan maken. Het luchtalarm is zojuist weer afgegaan er hoera er mag weer gegeten worden. Vanacht werd er vanaf half 3 elk half uur gezongen.
Het is weer consternatie terwijl ik dit schrijf. We zitten in een huisje op een resort bij een plantage,het zijn huisjes met een bed een felle lamp en een tafel en een soort van buitendouche, er zit een dakje maar dat is aan de zijkanten open. Lili wilde net gaan douchen komt ze gillend terug zit er een kikker met zijn pootjes over een balk te hangen zo naar de douche te kijken, uit het andere huisje gilt Guus en daar blijken drie grote varanen in de douche te zitten, door het geschreeuw zijn ze weg gelopen. We zitten nu voor het huisje op het terras en daar zit het vol met muggen en krekels en we horen een aparte vogel het lijkt wel een kaketoe. De natuurgeluiden zijn wel leuk, dieren in je badkamer minder, maar we zijn zo plakkerig we moeten echt onder de douche, bibber bibber en helaas eerst een glas wijn gaat hier toch echt niet lukken. O ja Ans vandaag aan de gids gevraagd of vleermuisvlees eten goed is voor de longen en inderdaad dat is wel waar, je moet het echter wel regelmatig eten.
Vanmorgen dus op naar de Borobodur, omdat ons hotel bij het complex hoort mogen we vroeg het complex op, voor anderen wordt het om 6 uur opengesteld. We krijgen een gids en een zaklamp en lopen naar de Borobodur, eerst krijgen we uitleg bij een maquette, gelukkig hebben we het al gelezen want het Nederlands alsmede het Engels van de gids is niet super. We lopen in het donker omhoog, wat zijn de treden hoog zeg! het is een enorme tempel, wat een verschil of je het op een plaatje ziet of dat je ervoor staat. Eenmaal boven gaan we bij een stupa zitten, 1 van de vele stolpen met daarin een buddahbeeld, uitkijkende richting de vulkaan om te zien hoe mooi de zon tussen de vulkaan en een berg opkomt. We maken heel veel mooie foto's, het is prachtig eerst de rode gloed tussen de bergen en daarna zie je het steeds lichter worden totdat om 6 uur de zon tussen de berg en de vulkaan opkomt, werkelijk prachtig. Daarna krijgen we een rondleiding en uitleg over de tempel en buddah. Toen we naar beneden liepen stonden alle verkopers in groepen klaar om ons het een en ander te verkopen…."afdingen afdingen" zeggen ze en lopen in drommen om ons heen. Uiteindelijk koop ik een kleine stupa voor omgerekend 3.50 euro. We krijgen thee op een overdekt terras met uitzicht op de borobodur, erbij gebakken banaan. Daarna lopen we naar het hotel om te genieten van een ontbijt, we hebben wel erg veel eten besteld, we eten nasi goreng, bami goreng, heerlijk!! omelet en toast. Als we weggaan krijgen we allemaal een potlood met een leuk klederdrachtpoppetje bovenop. Hierna gaan we in de bus op weg naar een Kampoeng, deze Kampoeng bestaat uit 15 dorpjes waar ongeveer per dorp 50 inwoners zijn. We gaan een ritje maken in 4 karretjes achter paarden, Dokar genaamd. Het is echt onwijs leuk. De kampoeng ziet er prachtig uit, leuke kleine huisjes en het is er heel schoon. Ze hebben er mandarijnen bomen, die we te eten krijgen (heerlijk en zo puur) er staan pindaplanten, chiliplanten, kokosbomen en nog veel meer. We stoppen bij een huis, er lopen veel kippen met kuikentjes en hanen, we wandelen naar een stuk met een prachtig uitzicht over de rivier. De rivier is ontstaan uit drie rivieren de Paliban, Cylang en Pabilan, komende vanuit de Himalaya van Java en straalt volgens de verhalen kracht uit, we zien mensen in de rivier de was doen, spelen en planten kweken. Daarnaast wordt de rivier gebruikt om te vissen en te poepen (zegt de gids) lekker voor de schone was zeg!
We rijden met de paarden weer de Kampoeng verder op en stoppen bij wat huisjes, Lili, Fleur en Phe hadden in hun karretje bezoek van een gifgroene Varaan die op hun benen sprong vanuit het niets, de koetsier moest hier erg om lachen. We kijken in een huisje waar ze kroepoek zouden maken ze waren nu echter een zoet iets aan het fabriceren, een man moest 5 uur zwaar deeg roeren met een soort roeispaan, dit gaat koek worden. We hebben wel Cassavekroepoek gekocht, wit en rood, het lijken net Nibbits en zo smaken ze ook, de rode kleur komt van gekneusde bladeren, hier geen E-nummers en zo horen we lage kankercijfers. Tegen kanker drinken ze Soursor, drie keer daags een aftreksel en de kanker verdwijnt volgens de gids. Nou we gaan maar verder met wat leuks. Oma zit in het huis op een bankje en kijkt ernaar. In het volgende huisje maken ze pindakoeken, we mogen ze warm, zo uit de kokosolie (daar bakken ze hier alles in), opeten jammie jammie wat heerlijk allemaal. Tenslotte kijken we in een huis, we mogen er zo door lopen, dit is echter een open ruimte met een paar bedden en een keukenblokje met pannen aan de muur, verder staan er twee scooters binnen en een schoenenrek, het is er echter super schoon. Buiten hangen de vogelkooitjes gezellig aan de muur. Wat een rust en wat een vrede straalt de Kampoeng uit, we komen bij een schooltje waar de kindjes die vakantie hebben muziek voor ons maken, daarna wordt gevraagd of wij de muziek maken, op aanwijzing van de gids, de kinderen doen masker op en dansen om ons heen. Na afloop blaast de gids bij 1 kindje in beide oortjes, hij legt ons uit dat de kindjes soms in trance raken van de muziek en de dans hij ziet dit als ze de ogen sluiten, inderdaad ging het jochie helemaal los tijdens het dansen, zo lenig joh niet normaal. Dat blazen in de oortjes is om ze uit trance te laten komen. Bijzonder he, de kindjes spelen hier ook gewoon met vuurwerk en ja daar gebeurt wel eens wat. De ouders zijn zo lief tegen de kindjes en laten ze hun gang gaan, de kindjes spelen zo leuk en vrolijk met elkaar, een lust om te zien hoe het er zo aan toe gaat.
Tenslotte drinken we onder een veranda jasmijnthee en krijgen we snoep van kokossuiker (soort suikerklontjes met hopjes smaak) erg lekker, we kopen ieder een pandje om mee naar huis te nemen. Er liggen bolletjes van kleefrijst op een bordje en loempia's, de kleefrijst smaakt naar oliebollen, heerlijk allemaal. De kindjes spelen om ons heen Thomas geeft ze snoepjes die ze snel pakken en in hun broekzak steken, later als monique ze een schijfje mandarijn geeft snappen waarom ze de snoepjes snel verstopten, de gids een vader van de kindjes zei dat ze geen mandarijn mochten het jochie was al ouder dan 7 jaar en dan moeten ze vasten. O jee dat wisten we niet. Daarna hebben we de kinderen pennen gegeven, daar waren ze gek op en moesten JP en thomas hun handtekeningen op de armpjes schrijven. Het was echt te snoezig en supergaaf om het leven van zo dicht bij mee te mogen maken. Voordat we weg gaan vragen we aan Albert wat de kleine houten kastjes zijn langs de weg met flessen spul erin, het blijkt benzine te zijn wat de motorrijders zo kunnen pakken en geld achter kunnen laten in het kastje. We zien nog een man in een kokospalm klimmen, hij gaat zo makkelijk naar boven en gooit een tros en een paar losse kokosnoten naar beneden. Met een klap komt het kokoswater eruit. We mogen proeven maar moeten gaan. Onderweg is het weer rustig, ze hadden ons geadviseerd niet de week voor of na de ramadan te gaan maar deze week is echt super bij de Borobodur was bijna niemand en op de weg is het niet onwijs druk, behalve in de dorpen. We stoppen midden op een twee baans weg om naar een veld prachtige lotusbloemen, tabaksplanten en papyrus planten te kijken, geweldig. Daarna eten we iets in een te commerciële zaak maar de chauffeur zegt dat het de laatste plek is om te lunchen, we lunchen wat en kijken bij de zilverwinkel, Marei heeft haar zilveren ringen en armband laten reinigen en deze blinken weer enorm. Ik koop een lange zilveren ketting met hanger en Guus een leuke sleutelhanger met zilveren balletje. We krijgen 20 % korting maar weten tot 43 % af te dingen, wat een leuk spelletje is dat hier toch ;) we zijn blij met onze aankopen. Tenslotten rijden we nog een paar uur, zien onderweg auto;s met een pick-up bak met daarin los 6 of 7 personen, duizenden bananen in een open vracht auto, open aanhangers met koeien en nog veel meer. Nu zitten we op het terras te lachen om het gebed wat alweer uit de minaret komt, het vuurwerk wat je continu hoort, we zien een grote pad in de tuin en Marei zag een mega salamander en een rat, overal horen we beesten, dat wordt lekker slapen vannacht. Nu even eten en dan naar bed. Dag allemaal.

• 15 Juli 2015 - 14:53

Arien Van Wetten:

Zo te lezen weer een topdag. Veel plezier nog allemaal

• 15 Juli 2015 - 14:59

Nicolette:

Goh wat een bijzondere dag weer voor jullie! Leuke mooie ervaringen en proeverijen allemaal. Nu een welverdiende slaap. Hoop dat jullie vannacht geen last hebben van herrie uit de minnaret. Ik wacht weer af tot het volgende verslag. Doegggg.Veel plezier.

• 15 Juli 2015 - 16:09

Joke:

Ik geniet met jullie mee.wat een leuke verslagen. Kees roe en snuitje deden een rondedansje en zijn blij dat ze hier wonen !!!

Tags: Borobodur, Tlogo