dag 10 Bali Ubud - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van detompies en de lardies - WaarBenJij.nu dag 10 Bali Ubud - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van detompies en de lardies - WaarBenJij.nu

dag 10 Bali Ubud

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg detompies en de lardies

19 Juli 2015 | Indonesië, Gianyar

Vanmorgen was het heerlijk wakker worden met een heleboel geluiden van gekko's, padden en vogels, een heerlijk gekwetter. Vroeg eruit en beetje rondkijken en om 8 uur bij de masseuse met Lili. Wat heerlijk wakker worden zeg! Daarna douchen en vervolgens het ontbijt nuttigen wat op onze terrassen gebracht werd. Van Indonesisch tot Engels ontbijt en yogurt met granola en fruit, heerlijk.
Hierna de was de we gesorteerd hebben in manden gedaan in aan Noyan meegegeven. Werkelijk alles wordt voor ons geregeld, we moeten alleen douchen en eten de rest wordt uit handen genomen. We lopen nog even wat rond over het rijstveld en kijken even in een koeienstal vlakbij, wat is het mooi en heerlijk rustig hier.
We regelen voor de hele dag de bus van de villa met chauffeur voor maar 49 euro, geen geld toch inclusief benzine en alles. We rijden mooi binnendoor, zien overal de offertjes (ook op het dashboard van onze bus), stoppen even om foto's te nemen van de mooie rijstterrassen en rijden door naar de olifanten experience. Een mooi park met olifanten waar je tegen betaling ook op kan rijden. Thomas en ik maken foto's van de rest op de olifanten en van elkaar als de olifant zijn slurf om onze nek doet, grappig, je mag ze ook bamboehout voeren, ze eten het alsof het spaghetti is echter het zijn gewoon keiharde bamboestokken.
Hierna rijden we binnendoor terug, we zien vrouwen lopen met boomstammen en takken op hun hoofd, dit hout is om de oven voor het eten op te stoken. We zien dode varkens in ronde draadmanden op auto's, kratten van bamboe vol eenden op een vrachtauto, scooters met achterop bakken vol met eieren, langs de kant kippen in ronde bamboe stolpen, zijn dit nou wel of geen scharrelkippen?!
Onderweg zien we een grasveld met een grote groep mensen en vuur, het blijkt een crematie ceremonie te zijn waar we het toevallig net met de chauffeur over gehad hebben. Hij stopt en we mogen gewoon kijken en foto's maken, geen probleem zegt de chauffeur. Toch voelt het raar om er bij te gaan staan en te fotografen, maar oké de chauffeur loopt mee en zegt dat het voor Balinese mensen totaal geen probleem is. Eigenlijk is de crematie een feestje, ze geloven dat de ziel thuis blijft en het lichaam weg gaat. Vaak worden de doden eerst begraven en later opgegraven en gecremeerd, dit omdat de crematie duur is en er eerst gespaard moet worden. Deze persoon was van de rijke tak (had de chauffeur gevraagd) en werd gelijkt gecremeerd. De omstanders zijn mooi gekleed, wel in donkere kleding de vrouwen vaak met een koningsblauw bloesje aan op een donkere rok. De dode ligt tussen bamboe stammen en daarop bananentakken, het vuur wordt aangewakkerd door een paar grote butagasflessen. Het vuur wordt steeds hoger opgepookt in totaal duurt het een uur, dan gaan ze met de as naar de rivier of de zee om het uit te strooien.Als we staan te kijken raakt er ineens met kracht een gasslang los van de gasfles en is er even lichte paniek. Mooie tijd voor ons om gelijk weg te lopen naar de bus. Het is mooi dat we dit meegemaakt hebben omdat het een lokaal iets is en je weer een stukje cultuur meekrijgt.
Vervolgens gaan we door en zien we even verderop een groepje jongens Barong spelen, ze zitten met een paar in een soort van Chinese draak en de rest speelt muziek. Leuk om foto's te maken, als we weg gaan geven we ze wat geld en daar zijn ze blij mee.
We rijden door naar de Buddah to Buddah fabriek….alhoewel fabriek een groot woord is, er zijn een paar ruimtes waar een aantal mannen en in een andere ruimte vrouwen zilveren sieraden zit te maken. Er zit ook een winkel bij en daar liggen heel veel soorten ringen, kettingen, oorbellen armbanden en ga maar door, niet alleen buddah to buddah, het logo staat er niet in maar ze kunnen er best to buddah inzetten. Ik verzilver mijn cadeaubon die ik voor de kerst van thomas kreeg en zoek een armband en een hangertje van een Ganesha, leuk!
Vervolgens weer in de auto, de chauffeur brengt ons naar een koffieplantage, ze staan er met de hand koffiebonen te branden, ook liggen er mooie bamboe manden met diverse kruiden. Ze blijken hier de duurste koffie ter wereld te maken nl die van de Luwak katten. De katten eten veel fruit en koffiebonen, deze bonen poepen ze vervolgens weer uit, getverderrie, echter er zit een soort schil om de uitgepoepte bonen, deze schil moet eerst verwijdert worden voordat de bonen gebrand kunnen worden. Fleur ziet een handtas aan de boom hangen haha dacht ze dit blijk echter een vliegende hond te zijn, een groot beest joh. Over honden gesproken, op java zag je totaal twee honden en hier zie je alleen maar honden en zwerfhonden, het ziet er hier echt anders uit, en de temperatuur is trouwens ook veel lager dan op java.
Maar om bij de koffie te blijven, we krijgen alle soorten koffie en thee te drinken die ze maken, en de Luwak koffie bestellen we erbij. Nou het is nou niet dat je zegt…"wat hebben wij een heerlijke koffie gedronken" maar het is wel een aparte ervaring. We kopen in het winkeltje nog vanille, nootmuskaat (nog in de dop), anijs en kaneel en een pak koffie.
We vervolgens onze weg naar de supermarkt om wijn te kopen, eindelijk weer eens een wijntje….helaas blijkt het niet heel lekker te zijn, maar vooruit we hebben weer eens alcohol ;)
Er volgt nog een keer een massage, heerlijk hoor en zo te voelen hebben de gespannen rug en schouderspieren het nodig, ik besluit om elke dag een massage te nemen tot we weggaan zodat ik totaal herboren naar huis ga. Monique doet mee en gaat ook morgenochtend weer, we vinden het heerlijk. We eten weer lekker Balinees en kletsen met het ontzettend aardige personeel. Nu naar bed het is rond 11 uur en om 6 uur gaan we wandelen met de manager van de villa, de rijstvelden rond.
Welterusten.
O ja Jelle, de wasjes zijn gedaan, niet door ons maar voor ons, in de manden stond alles fris gewassen en gestreken klaar, het kan zo weer schoon de koffer in. Heerlijk dit is pas een echte RELAX vakantie

• 19 Juli 2015 - 17:19

Nicoline :

Wat super leuk om te lezen dat jullie zo genieten !!

• 19 Juli 2015 - 19:16

Ans Van Berge Henegouwen:

........ en nu een Bintang biertjuhh !!

• 19 Juli 2015 - 21:56

Nicolette:

Nou wat een mooi verhaal weer. Leuk dat jullie ook koffie en thee hebben geproefd. Die Luwak koffie verkopen ze ook bij de Koffiemeulen. Reteduur! En geniet van al het lekkere eten en de massages. Kan er nu ook wel 1 gebruiken zeg! Nou ik trek mijn pak uit en trek iets leuks aan. Hup. Naar de Mall. Slaap lekkurrr! X

• 19 Juli 2015 - 23:04

Elles:

Wat klinkt dit allemaal heerlijk, lieve mensen, heerlijk eten en massages! Ik wil ook!!!!!

• 20 Juli 2015 - 12:39

Patricia:

Hoi, wat super gaaf wat jullie allemaal meemaken. Iets om nooit meer te vergeten. Gaaf hoor, geniet ervan! Groeten uit Poppi xxx

Tags: Ubud;