26 Juli jimbaran canggu - Reisverslag uit Canggu, Indonesië van detompies en de lardies - WaarBenJij.nu 26 Juli jimbaran canggu - Reisverslag uit Canggu, Indonesië van detompies en de lardies - WaarBenJij.nu

26 Juli jimbaran canggu

Door: Jacqueline de Tombe

Blijf op de hoogte en volg detompies en de lardies

27 Juli 2015 | Indonesië, Canggu

Vanmorgen op tijd uit bed want we wilden na het ontbijt naar de vissershaven in Jimbaran.
Na een uurtje rijden kwamen we in Jimbaran, de mooie kleine bootjes, lang en slank als een kano maar dan natuurlijk groter lagen in de kleuren blauw wit of turkoois in zee of op het strand. Mannen liepen met manden vol vis richting strand waar veel vrouwen vis kopen. Het stinkt enorm en er liggen op het strand bij de branding ook afgehakte staarten en ingewanden. Lekker hoor, bah. De vrouwen drukken met hun vingers in de huid van de vis, achteraf blijkt dat ze kijken hoe vers de vis is. Ze onderhandelen en betalen geld wat in de soms bebloede handen van de handelaar terecht komt, hoezo geld stinkt niet ;)
We kijken wat rond en lopen via het strand omhoog waar buiten allemaal stalletjes staan, op verroeste weegschalen wordt de vis gewogen en zo in de hand meegenomen. We gaan de overdekte hal in , vis ligt in bakken (vaak zonder ijs) en stinkt enorm, er ligt ook tonijn die maar 5 euro per kilo kost, onvoorstelbaar. Er ligt van alles en vis wordt ook schoongemaakt. Onze chauffeur en gids fluistert ons toe dat hij hierbinnen niet alles kan vertellen, in de bus vertelt hij ons dat de vis gevangen wordt door een groot schip waar de kleine bootjes vervolgens weer hun vis ophalen. Het schijnt dat de vis vaak al een week oud is, vandaar de stank en viezigheid zegt hij, de vis wordt op het grote schip in water met formaline gelegd waardoor het zo lang goed blijft. Het goedje is wel slecht voor de gezondheid. En wij maar denken dat er zo puur gegeten wordt op het eiland. Nu snappen we wel waarom de vrouwen het vlees van de vis indrukken om de versheid te bepalen. Het is weer interessant om te horen. We rijden weg en gaan ergens koffie drinken. Vervolgens rijden we richting Nusa Dua, voor ons veel te toeristisch, we komen bij een plek waar je kan parasailen, op een banaan door het water kan gaan en nog veel meer wateratracties zijn, echter wij vinden de prijzen belachelijk hoog. Het gekke is dat we de volgende ochtend op internet hele andere prijzen tegenkomen. We zijn waarschijnlijk naar een veel te dure plek gebracht, wie weet een plek waar onze chauffeur ook wat geld krijgt als hij mensen aanbrengt. We hadden wel duidelijk aangegeven geen toeristische attracties te willen zien. Maar goed we hebben aangegeven dat we niets wilden doen en zijn naar Legian gereden. Hier een lunch genomen en op het strand gekeken.
Daarna weer de bus in terug naar de villa, het was enorm warm die dag dus we hadden geen zin meer om iets te doen daarbij voelde Thomas zich niet lekker en is zijn bed ingegaan.
Eind van de middag hadden we weer massage voor 4 personen waarbij Thomas op advies van de gids een massage kreeg speciaal tegen de verkoudheid/griep, aan het einde van de massage gingen ze minutenlang met een muntje over zijn rug (die daarna vuurrood was) hierna een hete douche en dan bed in om het eruit te zweten.
Tijdens de betaling bleek weer eens dat ze 200.000 meer rekenden dan dat het moest kosten, weer in debat ook al omdat we 3 kwartier kregen ipv een uur en ze wel een uur rekenden. Bij Marei deden ze naast een zeer verkorte pedicure ook maar ongevraagd manicure. Kortom discussie waarna er omgerekend 14 euro van de rekening af ging. Ben benieuwd of ze hier nog willen komen, het zijn wel naaikezen hoor hier je moet je centen goed in de gaten houden.
Na het overheerlijke diner is Thomas weer zijn bed in gegaan, hebben Monique, JP en ik een tijd zitten kletsen aan de eettafel en Marei en Lili bij het zwembad. Het was een gezellige avond.

• 27 Juli 2015 - 11:30

Elles:

Beterschap Thomas!! Zo niet leuk ziek zijn op je vakantie......

• 29 Juli 2015 - 22:31

Patricia:

Wat een oplichters, hou ze maar goed in de gaten! Beterschap voor Thomas!