Canada roadtrip 2014 dag 9 - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van detompies en de lardies - WaarBenJij.nu Canada roadtrip 2014 dag 9 - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van detompies en de lardies - WaarBenJij.nu

Canada roadtrip 2014 dag 9

Blijf op de hoogte en volg detompies en de lardies

11 Augustus 2014 | Canada, Jasper Park Lodge

Canada Roundtrip dag 9 van Jasper (Alberta) naar Clearwater (British Columbia)

De dag begint met regen en onweer, we rijden met de RV naar de douche, bah wat een vieze bende daar, maar vooruit we zijn weer schoon. Om 9 uur verzamelen op de parkeerplaats bij Jasper waar we opgewacht worden door een schoolbus. We rijden een half uur en staan in de stromende regen te wachten om ons om te mogen kleden. In de bus doen we over onze zwemkleding een stinkend wetsuit aan met een wind en regenjack een zwemvest, plastic zakjes om voeten en handen en daarover weer schoentjes en handschoenen. En een aroma dat er afkomt…!
Daarna met zijn allen de raft optillen, wat is zo’n ding nog zwaar, en tillen door het bos naar het water. Met ons negenen en onze gids cam gaan we in de raft zitten en de rivier op. Al snel hadden we een enorme golf te pakken, fleur en ik bange gezichten! Daarop besloot ik Pheline maar tussen Monique en Jean Paul in te zetten, dat bevalt beter stel je voor dat ze uit de boot valt. Het water is zoooooo koud 4 graden maar. Het regent en het water klotst in de boot maar het is onwijs gaaf, we hebben veel lol en willen zelfs heftiger water want we vinden het soms iets te stil. Uiteindelijk is de tocht prachtig, mooi wild water met rustigere stukken en avontuur. Kortom een geweldige maar koude en natte ervaring. Terug aan de kant de pakken uit en aankleden in de bus. Alles stinkt en we zijn ijskoud. Terug naar de campground en lekker onder de warme douche, alle vieze kleding uit en schone aan. Daarna naar de laundry, 3 wasmachines vol maar in de tussentijd heerlijke cappuccino met verse chocolate cookies hm lekker. Daarna in de droger en even eten en om half 4 de RV in richting Clearwater.
Het is in Britsh Columbia een uur vroeger dus dat is wel prettig. Onderweg nog even uitgestapt om in een creek naar zalmen te kijken, wow wat zijn die dingen groot, ze zwemmen inderdaad tegen de stroom in en spelen af en toe met elkaar, het zijn rode zalmen.
We vervolgen onze weg, de natuur is anders, het is vlakker, weilanden met hooibalen en ranches, daarna gaat het weer over in het ruigere landschap. Rond zes uur besluiten we bij de Blue River een wildsafari over de rivier te doen. Het ziet er leuk uit, er liggen een soort van snelle moerasboten. Helaas is de laatste tocht om 5 uur geweest. Maar ik gooi mijn charmes in de strijd en vraag of ze niet voor onze groep van maar liefst 9 personen (een boot vol) een uitzondering willen maken. Gelukkig ze hebben een groep in het restaurant dus zijn toch nog aanwezig, we krijgen een gids, een zwemvest aan en gaan de boot in. O o wat is het toch prachtig, elke keer denk je het kan niet mooier maar het kan toch wel. Een prachtig groot meer met daarom heen een regenwoud. We gaan met een rotgang over het water, het lijkt wel een Eftelingattraktie, zo cool, we gillen wat af. Dan gaan we langzamer en zien een zwarte beer aan de oever, we zijn muisstil en komen met het bootje zo dichtbij dat we de beer gewoon horen kauwen op het gras wat hij eet. Het is een beer van ongeveer zes jaar en een mannetje. We liggen wel 15 minuten te dobberen en gaan door. Richting een moeras waar vaak de moose loopt, nu echter niet. We zien wel een Ospray (een soort valkje) die op zijn nest zit. We leggen de boot aan bij een steiger en gaan aan wal het bos in. Er ligt allemaal Cederhout, wat ruikt dat heerlijk zeg. We zien een prachtige waterval en drinken het water, het is heerlijk. De lucht in dit gedeelte van Canada is zeer zuiver en hoort bij de top 3 van zuiverste gebieden in de wereld.
Daarna weer de boot in en Lili mag helpen met sturen. We gaan recht op stukken hout in het water af en op het laatste moment wijkt hij af. Het is weer overweldigend wat we meemaken. We willen nog wat eten in het restaurant aan op het water maar helaas de keuken is dicht…..tot dat de eigenaar zegt dat hij voor ons een uitzondering maakt, wat zijn ze toch gastvrij die Canadezen.
Daarna nog 100 km rijden(wat overkomt of het 200 kilometers zijn) bij het wegrijden zien we nog een zwarte beer aan de kant. We rijden in het donker en de vrachtwagens scheuren ons voorbij en toeteren dat we niet snel genoeg rijden, het lijkt of we 140 km per uur rijden maar het is maar 80, terwijl het wild zomaar uit de kant kan schieten, er staan dan ook veel kruizen langs de kant van de weg.
We zijn net op tijd bij de campground een KOA camping, de RV’s staan dichter op elkaar en er staat een hek om de campground, wij vinden de campgrounds zonder voorzieningen toch mooier, je voelt je meer 1 met de natuur omdat de herten er liggen en er beren rondlopen (die wij niet gezien hebben).
We gaan gelijk naar bed want zijn bekaf. We hebben uren auto gereden en dat zijn ook de momenten dat je tijd hebt om na te denken en het verdriet om het verlies en gemis van mijn moeder me overvalt. Als de dag is volgepland is het wel prettig, en we doen veel want dat leer je wel als je in 6 jaar tijd je vader schoonvader en moeder verliest waarvan de laatste twee binnen 6 en 8 weken. Genieten is het credo dus, pluk de dag! En dat doen we zeker we hebben het erg naar ons zin met onze meiden en Monique en Jean Paul met de meiden. Jean Paul geniet ook, hij heeft in Jasper bergschoenen gekocht die hij met veel plezier draagt en als pantoffels zitten (of ik dat even in het verslag wilde zetten).

• 12 Augustus 2014 - 01:30

Elles Boin:

Wat een prachtige reis maken jullie! Paar
    traantjes bij t lezen omdat ik je verdriet zo